Treballo a un CAES, i en este confinament estic intentat dissenyar propostes que donen resposta a la totalitat del meu alumnat. No tot el meu alumnat disposa d’ordinador i impressora, ni totes les famílies disposen del mateix temps, coneixements o disponibilitat per a atendre als seus fills i filles. Tampoc totes les famílies demanden el mateix volum i tipus de treball: les perspectives respecte del que ha de ser l’educació dels xiquets i xiquetes tampoc és la mateixa. Cal equilibrar totes estes variables, tot oferint allò que crec que els xiquets i xiquetes necessiten i cuidant el seu benestar…
Pensant en tot açò, he proposat al meu alumnat una activitat especial: Una vegada a la setmana donarem una consigna per a gravar, des de casa, un vídeo (totes les famílies tenen mòbil), i el compartiran al grup de Telegram que hem creat per a tindre a totes les famílies connectades durant la quarantena. Amb esta activitat complim amb els següents objectius:
- Practicaran la llengua oral, les dues llengües, ja que anirem alternant el valencià i el castellà per a fer les gravacions, i tant parlada com escoltada. Molts dels nostres xiquets i xiquetes no escoltaran durant el confinament ninguna de les dos, ja que la llengua de la família és distinta.
- Els ajudarà a millorar la seua competència digital, i a perdre la por a parla en públic.
- Els demanem que facen un guió previ, amb la qual cosa treballem també l’escriptura espontània, amb una activitat accessible per a tots i totes.
- Aconseguim una activitat motivadora, contextualitzada i significativa, que permet, a més incloure altres continguts en les consignes d’allò a explicar cada setmana (un conte que han llegit, alguna petita investigació, exposar alguna cosa apresa…).
- I, allò més important, mantenim la cohesió grupal, i evitem la sensació d’aïllament. Hi ha xiquets i xiquetes que estan en contacte amb altres, mitjançant qualsevol xarxa social, però hi ha d’altres que no sabran res d’alguns companys i companyes en tot el temps que puguem estar a casa, que no sembla que vaja a ser poc…
El resultat està sent molt emocionant! Cada xiquet i xiqueta s’està esforçant molt per mostrar-nos tot allò que fa, i allò que li agrada… Al grup, el mateix alumnat va comentant els vídeos dels companys i companyes, amb àudios, i estan aconseguint mantenir-se tots i totes en contacte. I a mi em fan saltar la llagrimeta dia sí dia també!
Per que ho entengueu millor, a continuació teniu el vídeo que van rebre els xiquets i xiquetes per a introduir l’activitat… Aniré actualitzant amb el vídeo que motivarà l’activitat cada setmana! Què en penseu? Com millorieu l’activitat? Heu proposat vosaltres alguna activitat semblant?
_______________________________________________
Cuidando la cohesión grupal en confinamiento.
Trabajo a un CAES, y este confinamiento estoy intentado diseñar propuestas que den respuesta a la totalidad de mi alumnado. No todo mi alumnado dispone de ordenador e impresora, ni todas las familias disponen del mismo tiempo, conocimientos o disponibilidad para atender a sus hijos e hijas. Tampoco todas las familias demandan el mismo volumen y tipo de trabajo: las perspectivas respecto de lo que tiene que ser la educación de los niños y niñas tampoco es la misma. Hay que equilibrar todas estas variables, ofreciendo aquello que creo que los niños y niñas necesitan y cuidando su bienestar…
Pensando en todo esto, he propuesto a mi alumnado una actividad especial: Una vez a la semana daremos una consigna para grabar, desde casa, un video (todas las familias tienen móvil), y lo compartirán en el grupo de Telegram que hemos creado para tener a todas las familias conectadas durante la cuarentena. Con esta actividad cumplimos con los siguientes objetivos:
- Practicarán el lenguaje oral, las dos lenguas, puesto que iremos alternando el valenciano y el castellano para hacer las grabaciones, y tanto hablada como escuchada. Muchos de nuestros niños y niñas no escucharán durante el confinamiento ninguna de las dos, puesto que la lengua de la familia es distinta.
- Les ayudará a mejorar su competencia digital, y a perder el miedo a hablar en público.
- Les pedimos que hagan un guión previo, con lo cual trabajamos también la escritura espontánea, con una actividad accesible para todos y todas.
- Conseguimos una actividad motivadora, contextualizada y significativa, que permite, además, incluir otros contenidos en las consignas de aquello a explicar cada semana (un cuento que han leído, alguna pequeña investigación, exponer algo aprendido…).
- Y, lo más importante, mantenemos la cohesión grupal, y evitamos la sensación de aislamiento. Hay niños y niñas que están en contacto con otros, mediante cualquier red social, pero hay otros que no sabrán nada de algunos compañeros y compañeras en todo el tiempo que podamos estar en casa, que no parece que vaya a ser poco… Y, si són hijos únicos, la sensación de aislamiento aún es mayor…
El resultado está siendo muy emocionante! Cada niño y niña se está esforzando mucho para mostrarnos todo aquello que hace, y aquello que le gusta… En el grupo, el mismo alumnado va comentando los videos de los compañeros y compañeras, y están consiguiendo mantenerse todos y todas en contacto. Y a mí me hacen saltar la llagrimita día sí día también!
Para que lo entendáis mejor, tenéis arriba el video que recibieron los niños y niñas para introducir la actividad… Iré actualizando, con el video que motivará la actividad cada semana! Qué pensáis? Cómo mejoraríais la actividad? Habéis propuesto vosotras alguna actividad parecida?