Montessori Village (bilingüe)

A Montessori Village es respira pau només entrar. Pau, i aprenentatge. Tot i que els xiquets i xiquetes no estaven en el moment de la nostra visita (era dissabte), podies imaginar la vida, la concentració, l’activitat que fluïa entre setmana. Podies imaginar manetes manipulant cadascun dels materials.

La nostra visita es va centrar en l’ambient de Casa de Nens (per a xiquets i xiquetes de 3 a 6 anys). Vam poder veure les diferents àrees, l’organització d’aquestes dins l’ambient global, la presentació dels materials. Realment, no entens Montessori del tot fins que no entres a un ambient (i, potser, ni llavors). Mar, la nostra amfitriona, tenia les idees molt clares. El com i el perquè de cada element d’aquella sala. 

Ens va mostrar (per primera vegada per a mi) una presentació: com mostres a un xiquet o una xiqueta la manera exacta d’utilitzar un material? Sense parlar, només executant i mirant-nos als ulls, ens va mostrar la manera exacta de rentar-se les mans, amb els materials ideats per a aquest fi dins l’àrea de vida pràctica. És un procés complex, quasi un ritual.

He fet cursos abans, i he estudiat a Maria Montessori en el curs d’Experta Professional en Pedagogia Activa i Vivencial, però sempre centrant-se en edats primerenques, fins als 6 anys. En edats que es correspondrien amb l’educació Infantil a l’escola ordinària. Potser perque és la franja on més fàcilment es pot aplicar, i en la que més propostes hi ha, per allò de la no obligatorietat. 

Però, realment, no en tenia ni idea de com s’enfoca l’Educació Primària des d’esta filosofia. Per això l’oportunitat més gran del dia va ser descobrir només una petita pinzellada del tipus d’aprenentatge que Maria Montessori proposava per a Taller I (6-9 anys). 

D’una banda, vam conèixer el concepte de les Grans Històries, relats que s’expliquen en petit grup, a mode de conte, que ajuden a entendre les diferents parts de la història, o relats relacionats amb les ciències naturals… Veieu al vídeo una foto en la que ens estaven explicant la línia del temps, els grans successos de la història i els números romans.

D’altra banda, vam veure un dels Experiments d’entre els molts que Maria Montessori va dissenyar i seqüenciar per explicar successos com, per exemple, el Big Bang i la formació de l’univers (a la segona foto de Taller I del vídeo).

Per tant, tot i que no sóc purista del mètode Montessori, em vaig quedar amb ganes de conèixer molt més. Sens dubte, es tractava d’una dona fascinant, com fascinant resulta el seu llegat. M’emporto, però, moltes idees aplicables a la meua realitat!

_________________________________________________

Montessori Village

A Montessori Village se respira paz nada mas entrar. Paz y aprendizaje. A pesar de que los niños y niñas no estaban en el momento de nuestra visita (era sábado), podías imaginar la vida, la concentración, la actividad que fluía entre semana. Podías imaginar manitas manipulando cada uno de los materiales.

Nuestra visita se centró en el ambiente de Casa de Niños (para niños y niñas de 3 a 6 años). Pudimos ver las diferentes áreas, la organización de estas dentro del ambiente global, la presentación de los materiales. Realmente, no entiendes Montessori del todo hasta que no entras en un ambiente (y, quizás, ni entonces). Mar, nuestra anfitriona, tenía las ideas muy claras. El como y el porqué de cada elemento de aquella sala. 

Nos mostró (por primera vez para mí) una presentación: como muestras a un niño o una niña la manera exacta de utilizar un material? Sin hablar, solo ejecutante y mirándonos a los ojos, nos enseñó la manera exacta de lavarse las manos, con los materiales ideados para este fin dentro del área de vida práctica. Es un proceso complejo, casi un ritual.

He hecho cursos antes, y he estudiado a Maria Montessori en el curso de Experta Profesional en Pedagogía Activa y Vivencial, pero siempre centrándose en edades tempranas, hasta los 6 años. En edades que se corresponderían con la educación Infantil en la escuela ordinaria. Quizás perque es la franja donde más fácilmente se puede aplicar, y en la que más propuestas hay, por aquello de la no obligatoriedad. 

Pero, realmente, no tenía ni idea de cómo se enfoca la Educación Primaria desde esta filosofía. Por eso la oportunidad más grande del día fue descubrir solo una pequeña pincelada del tipo de aprendizaje que Maria Montessori proponía para Taller I (6-9 años). 

Por un lado, conocimos el concepto de las Grandes Historias, relatos que se explican en pequeño grupo, a modo de cuento, que ayudan a entender las diferentes partes de la historia, o relatos relacionados con las ciencias naturales… Veis en el video una foto en la que nos estaban explicando la línea del tiempo, los grandes sucesos de la historia y los números romanos.

Por otro lado, vimos uno de los Experimentos de entre los muchos que Maria Montessori diseñó y secuenció para explicar sucesos como, por ejemplo, el Big Bang y la formación del universo (en la segunda foto de Taller I del video).

Por lo tanto, a pesar de que no soy purista del método Montessori, me quedé con ganas de conocer mucho más. Sin duda, se trataba de una mujer fascinante, como fascinante resulta su legado. Me llevo, no obstante, muchas ideas aplicables a mi realidad!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s